Podstawowe informacje na temat witaminy D

Podstawowe informacje na temat witaminy D

Uważano do tej pory, że witaminę D nie tylko powinny przyjmować dzieci, ze względu na to, że jest to składnik budulcowy kości. Również dorośli, suplementując się nią zapobiegają osteoporozie. W ostatnich latach wykryto, że witamina ta ma o wiele więcej cennych właściwości niż dotąd sądzono. Podstawowe informacje na temat witaminy D. Na co więc jeszcze wpływa witamina D i jak ją stosować?

Niedobory oraz normy

Witamina D zalicza się do steroidowych, organicznych związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Najbardziej popularne są witamina D2 oraz D3. Jeśli mówimy o niedoborach tej witaminy, może wpływać na pogorszenie się zdrowia i szczególnie doprowadzić do: cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, autoagresji, depresji czy pojawienia się różnych infekcji przez osłabioną odporność. Do normy z kolei zalicza się od 30 do 50 nmol/l, (20 ng/ml). Witamina D powinna być przyjmowana zwłaszcza w miesiącach od września do marca w ciągu roku, kiedy mniej wystawiamy nasze ciało na słońce. Gdy czujemy się ciągle zmęczeni, bolą nas kości oraz mięśnie, jesteśmy smutni i rozdrażnieni oraz dopadają nas nastroje depresyjne, to znak, by zacząć suplementować się witaminą D.

Kiedy przyjmować witaminę D?

Jeśli oczywiście nie przekroczymy dziennej normy – witamina D jest dostępna dla wszystkich i w każdym wieku. Osoby otyłe powinny suplementować się nią w nieco większych dawkach niż osoby szczupłe. Przed zażywaniem tej witaminy warto zrobić dodatkowe badania. Nie powinny jej przyjmować osoby, które cierpią na: celiakie, różne alergie pokarmowe, zespół krótkiego jelita, choroby Leśniowskiego i Crohna, niewydolność trzustki, chorą wątrobę, czy niedrożność dróg żółciowych.

Jak przyjmować witaminę D?

Noworodki i niemowlęcia (0-12 miesięcy) – 400–800 IU/dobę

Młodzież – 600-2000 IU/dobę

Dorośli (powyżej 18 r. ż.) – 800-4000 IU/dobę

Do czego może doprowadzić niedobór witaminy D?

Przede wszystkim witamina ta wpływa na nasze kości. Jeśli poziom jej w naszym organizmie będzie niewystarczający, wówczas razem z nieprzyswojonym fosforem oraz wapniem zwiększymy ryzyko złamań szczególnie u dzieci. Również wykryto zależność między witaminą D a nowotworem. Ta substancja skutecznie łagodzi przebieg choroby zmniejszając dodatkowo ryzyko zachorowania na raka. Przede wszystkim witamina działa na nasz układ autoimmunologiczny, a jej niski poziom we krwi może wpłynąć na rozwój takich chorób jak: toczeń rumieniowaty, cukrzycy, stwardnienie rozsiane, nieswoiste zapalenie jelit. Oprócz tego może przyczynić się do pojawienia się chorób endokrynologicznych, metabolicznych, sercowo-naczyniowych, neuropsychiatrycznych oraz przewodu pokarmowego. Kurację witaminą D przeprowadza się przy łuszczycy oraz przy różnych chorobach zapalnych.

Jak dostarczyć sobie witaminę D?

Tak naprawdę jest niewiele produktów spożywczych, które zawierają w sobie tę witaminę i są to wyłącznie ryby. Oprócz suplementacji głównie w okresie zimowo-jesiennym, warto szczególnie latem wychodzić na słońce między godziną 10 a 15 na co najmniej 15 minut bez stosowania filtrów w postaci kremów do opalania.

 

Ecolife4u.pl poleca:

LIPOSOMAL VITAMIN C – 250ML

WITAMINA C (KWAS L-ASKORBINOWY)

VITAMIN C 1000+ – 50TABL

 

Czytaj tez:

Witamina C dla kobiet w ciąży – dlaczego jest tak ważna?

Istota tkwi w naturze – naturalna witamina C

 

Ecolife4u.pl poleca artykuł :

Jagody goji – czy wiedziałes że…?

 

Uściski

Beata Tymińska,

Nikomu bardziej nie powinno zależeć na Twoim zdrowiu niż Tobie!

Materiały publikowane na blogu służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie mają na celu stawiania diagnozy i sugerowania najlepszych sposobów leczenia poszczególnych chorób – obowiązek ten należy do lekarzy.

Stan zdrowia pacjenta powinien być konsultowany na bieżąco z odpowiednimi specjalistami. Nie biorę odpowiedzialności za osoby, które samodzielnie próbują innych kuracji.

Osoby poniżej 18 roku życia powinny czytać bloga wyłącznie pod opieką dorosłych – zawarte w nim treści mogą w znaczący sposób wpłynąć na ich zdrowie i styl życia.

 

 

Dodaj komentarz